Kulturna dediščina za mlade

19. april 2024 – Projekt Šola prenove za nove generacije, katerega izvedba je podprta s strani Norveškega finančnega mehanizma, je bil s slovesnim dogodkom ob zaključku projekta proslavljen v sredo, 17. aprila 2024, v Škofji Loki.

Več kot šestdeset prisotnih gostov so naslovili Herman Baskår, namestnik veleposlanice Kraljevine Norveške, Jadranka Plut, vodja Sektorja za finančne mehanizme Ministrstva za kohezijo in regionalni razvoj in Tina Teržan, podžupanja Občine Škofja Loka.

Herman Baskår, namestnik veleposlanice Kraljevine Norveške, je izrazil podporo projektu in izpostavil, da »je vključevanje kulturne dediščine v izobraževanje bistvenega pomena, saj učencem ponuja globlje razumevanje lastne dediščine in dediščine drugih ter spodbuja spoštovanje, empatijo in strpnost.«

Namestnik veleposlanice Kraljevine Norveške ima govor na odru.
© Šola prenove za nove generacije

Vodja Sektorja za finančne mehanizme z Ministrstva za kohezijo in regionalni razvoj, Jadranka Plut, je v svojem govoru izpostavila, da »je sistematično spreminjanje odnosa skupnosti do kulturne dediščine in njene prenove kot kompetence za delo v 21. stoletju je možno le prek izobraževanja mlajših generacij.«

Zbranim je bila predstavljena video projekcija dosežkov projekta, v katerem so bila s skupnim trudom vseh projektnih partnerjev izdelana gradiva za nove učne prakse. Zajemajo 18 učnih priprav z gradivi in didaktičnimi pripomočki za vključevanje kulturne dediščine v predmete osnovne šole od likovnega pouka do matematike. V okviru projekta je bilo s pomočjo nevrološkega testiranja učencev dokazano, da lahko z uvedbo vsebin kulturne dediščine postane pouk bolj zanimiv, dojemanje snovi in angažiranost učencev se poveča, zbranost učencev pa je izboljšana, še posebej, ko pridejo v stik z dediščino v okolju izven učilnice in ko so spodbujeni v ustvarjalno delo.

Udeleženci, sedeči na stolih, spremljajo dogajanje na odru.
© Šola prenove za nove generacije

Na Osnovni šoli Ivana Groharja je nastal didaktični kotiček, ki so ga soustvarili učenci in ki bo nadgrajen z novimi vsebinami in razstavami tudi v novem šolskem letu. Z investicijo v prostore nekdanje mestne hiše iz 16. stoletja v starem mestnem jedru Škofje Loke je nastal t. i. Učni laboratorij. V njem se bodo v prihodnje odvijale delavnice o stavbni dediščini, obrteh, ki jo podpirajo in vrednotah, ki jih kulturna dediščina posreduje v naša življenja.

Med prvimi je bila izvedena delavnica, namenjena učiteljem o tem, na kakšen način dejavno približati stavbno dediščino in obrti povezane z njo učencem. Kulturna dediščina omogoča številne in raznolike vsebine, saj vključuje vso zapuščino človekove dejavnosti v prostoru – od načinov poselitve, soustvarjanja kulturne krajine, umestitve naselij in zgradb, razvoja gradnje in obdelave gradiv do ohranjanja obrtnih znanj in kulture bivanja.

Nastop folklorne skupine učencev na odru.
© Šola prenove za nove generacije

Srečanje je popestril nastop folklorne skupine učencev OŠ Ivana Groharja. Učenci so v tradicionalnih nošah zapeli in zaplesali na odru.

Dogodek je bil zaokrožen s pogovorom, v katerem so sodelovali Špela Spanžel, generalna direktorica Direktorata za kulturno dediščino na Ministrstvu za kulturo, dr. Vilma Brodnik, Zavod Republike Slovenije za šolstvo, Matevž Granda, urednik revije Outsider in doc. Aleksander Ostan, profesor na Fakulteti za Arhitekturo Univerze v Ljubljani.

Udeleženci okrogle mize na odru imajo pogovor.
© Šola prenove za nove generacije

Razprava, ki je sledila, je osvetlila današnje poglede na stanje in razumevanje vloge kulturne dediščine v slovenskem prostoru, pomanjkljivosti, napredke ter izzive v prihodnosti, ki morajo biti usmerjeni predvsem v približevanje kulturne dediščine mladim na vseh stopnjah šolanja kot tudi predšolskim otrokom.

V projektu sodelujejo Združenje zgodovinskih mest Slovenije, Fakulteta za humanistične študije Univerze na Primorskem, Javni zavod Republike Slovenije za varstvo kulturne dediščine, Šolski center Škofja Loka, Osnovna šola Ivana Groharja, Občina Škofja Loka in norveški partner MAGMA Geopark AS.

VIR: Šola prenove za nove generacije

Zaključni dogodek projekta PROMETEJ

19. april 2024 – Na aprilskem AmCham Fokusu »Vibracije usklajenosti: Šport, poklic in osebni čas v harmoniji«, ki je predstavljal zaključni dogodek projekta PROMETEJ, so se nosilec projekta in projektni partnerji pogovarjali o pomembnosti vzpostavitve ravnovesja med poklicnim in zasebnim življenjem. 

Na dogodku, ki ga je povezovala mag. Simona Špilak, direktorica, BOC Institute, se je odvil pogovor z dr. Andrejem Natererjem, izrednim profesorjem na oddelku za sociologijo Filozofske fakultete Univerze v Mariboru, asist. mag. Tamaro Stanković z Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani in Anjo Megušar iz Knauf Insulation, v katerem so naglasili pomembnost vzpostavitve zaupanja zaposlenih, smiselnost vlaganja v športne aktivnosti, iskanje ravnovesja med poklicnim in zasebnim življenjem, spodbujanje zdravega delovnega okolja in mentorskih programov.

Štirje udeleženci okrogle mize se pogovarjajo.
© PROMETEJ

Dr. Andrej Naterer je predstavil rezultate analize učinka intervencije in v nadaljevanju podrobneje orisal cilje projekta. Podjetje se v svojem jedru osredotoča na ekonomski kapital, ki pa se po svojem pomenu in učinkih zanj ne razlikuje bistveno od socialnega in kulturnega. Dr. Naterer je izpostavil, da »vse tri oblike kapitala morajo delovati skupaj, s čimer se je tudi projekt ukvarjal. V samem jedru je opolnomočenje zaposlenih. Ugotovili smo, da je po koncu projekta pripadnost zaposlenega podjetju večja, kar nakazuje na povečanje socialnega kapitala, ki ga podjetje lahko pretvori v ekonomskega. To pomeni, da ima skrb za zaposlene pozitivne ekonomske učinke.«

Primer dobre prakse mentorske sheme je predstavila Anja Megušar.  Cilj je bil, da zaposleni skozi pogovore najdejo rešitve za lastne izzive, tema delavnic pa je bila osredotočena na spodbujanje pozitivnih emocij, pri čemer so zaposleni sami raziskovali, kaj pri njih vzbuja te občutke.

Udeleženci, sedeči na stolih, spremljajo pogovor okrogle mize, ki se odvija v osredju dvorane.
© PROMETEJ

Asist. mag. Tamara Stanković je na dogodku izpostavila pomen športa in njegovega vpliva tako na zasebno kot tudi poklicno življenje. Ob tem je dodala, da »je lahko definicija podjetja ekonomski kapital, ampak jaz sem prepričana, da so podjetje ljudje. Prvo vprašanje, ki si ga vsak človek zastavi, je, zakaj je vse bolj pomembno, kot sem jaz sam, zakaj skrb zase tako zanemarjamo. Imamo že en kup podjetij, ki se tega zavedajo in vlagajo v gibanje svojih zaposlenih. Zakaj ne bi podjetje poskrbelo za to? Vsi vemo, da gibanje pozitivno vpliva tako na telesno kot duševno zdravje.«

Projekt PROMETEJ, ki je sofinanciran s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma, soustvarjajo Ameriška gospodarska zbornica kot nosilec projekta in projektni partnerji IPES – Inštitut za proučevanje enakosti spolov Maribor, Merkur trgovina, d. o. o., Riko, industrijski, gradbeni inženiring in leasing, d. o. o., Univerza v Mariboru, Knauf Insulation, d. o. o., Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad RS, A1 Slovenija, telekomunikacijske storitve, d. d., AMZS, družba za opravljanje storitev članom AMD in drugim udeležencem v cestnem prometu, d. d., ter Norwegian Automobile Foundation.

VIR: Projekt PROMETEJ in AmCham Slovenija

Občina Medvode uvaja inovativne ukrepe za trajnostno mobilnost

18. april 2024 – V okviru projekta SmartMOVE je v začetku tega meseca v Medvodah potekala slavnostna otvoritev dveh novih pridobitev na področju trajnostne mobilnosti.

Ključno vlogo je odigrala Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije. Direktorica RRA LUR, mag. Lilijana Madjar je izpostavila pomen dobrega sodelovanja vseh ravni za napredek v razvoju, ki pomembno vpliva na kakovost bivanja prebivalcev. “Danes smo v Medvodah priča sinergijskim učinkom, ki jih lahko nepovratna sredstva ustvarijo v eni občini, če je ta razvojno naravnana in dobro sodeluje z regionalno razvojno agencijo, ki je kompetenten partner pri črpanju sredstev za financiranje razvojnih naložb,“ je izpostavila.

Skupna fotografija slavnostnih govorcev na prireditvi.
© SmartMOVE

Sistem za izposojo e-koles, kompatibilen z Ljubljano

Uvedba sistema za javno izposojo električnih koles bo občankam in občanom omogočila ne le trajnostno premagovanje krajših razdalj znotraj občine (vzpostavljene so 4 postaje), temveč tudi potovanja v prestolnico, saj je sistem kompatibilen s tistim v Ljubljani. Kot tak predstavlja tudi novost v regiji.

Raziskave kažejo, da bi kar 10 % ljudi pri nas raje kolesarilo, če bi za to imelo ustrezno infrastrukturo“, je pojasnila Jadranka Plut s Sektorja za finančne mehanizme Ministrstva za kohezijo in regionalni razvoj, zato si prizadevajo podpreti projekte, ki spodbujajo razvoj trajnostne mobilnosti.

»S sistemom za izposojo e-koles se kot posamezniki in skupnost približujemo razvitim evropskim državam, kjer bo kolesarjenje postalo del vsakdana in predstavljalo način življenja. Spodbujanje kolesarjenja kot trajnostni način življenja pomembno prispeva k zmanjševanju ogljičnega odtisa,« je dejala.

Prizorišče slavnostnega dogodka. Vodja Sektorja za finančne mehanizme z Ministrstva za kohezijo in regionalni razvoj ima govor.
© SmartMOVE

Kolesa so del sistema Nomago Bikes, izposoja pa je možna tudi s kartico Urbana. Marjan Beltram, izvršni direktor za turizem in storitve mobilnosti Nomago, d. o. o., je poudaril, da bi moral biti cilj vsake občine trajnostna povezanost z okoliškimi občinami in bližnjimi središči. “Kako učinkovita so e-kolesa, bodo občani hitro spoznali tudi na svojih lastnih poteh, saj bodo njihove poti v času glavne prometne konice lahko marsikdaj celo hitrejše kot z osebnim vozilom,“ je dodal.

Župan občine Medvode, Nejc Smole, je izrazil veliko zadovoljstvo, da so v okviru projekta SmartMOVE Medvode kot pilotna občina dobile priložnost za testiranje uporabe e-koles z namenom zmanjševanja motornega prometa pri dnevnih migracijah. Poudaril je, da “imamo srčno željo, da se sistem znotraj občine razširi in da kolesarjenje postane rdeča nit prometa v Medvodah“. Želi si, da bi imeli v roku dveh let vsaj dvakrat toliko postaj, zato računa na občane, da bodo e-kolesa s pridom uporabljali. Toplo bi pozdravil vzpostavitev mreže e-koles tudi v sosednjih občinah in močno verjame, da bo to en večjih povezovalnih projektov v naslednjih letih, pri katerem računajo na RRA LUR.

Župan občine Medvode med govorom, ob strani stojijo udeleženci, ki spremljajo dogajanje.
© SmartMOVE

Brezplačen avtobus Medvode–Katarina

Druga pridobitev je brezplačna avtobusna linija, ki bo ob koncih tedna povezovala Medvode s podeželskimi naselji Polhograjskih Dolomitov. Ukrep zmanjšuje prometno obremenjenost hribovja, spodbuja uporabo javnega prometa, omogoča dostop ranljivim skupinam ter spodbuja aktivno preživljanje prostega časa v naravi.

Obe pridobitvi predstavljata pomemben prispevek k večmodalnosti in utirata pot zmanjševanju motoriziranega prometa v Ljubljanski urbani regiji.

V projektu SmartMOVE, ki je podprt s sredstvi Finančnega mehanizma EGP, sodelujejo Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije kot nosilec projekta in projektni partnerji Institut Jožef Stefan, Inštitut za politike prostora, Ljubljanski urbanistični zavod, Združenje delodajalcev Slovenije, GoOpti, Center energetsko učinkovitih rešitev in norveški Nordland Research Institute.

VIR: Projekt SmartMOVE

Javna predstavitev rezultatov projekta LEAP

17. april 2024 – Projektni partnerji projekta LEAP, ki je podprt s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma v okviru programa Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje, so v začetku tega meseca na Inštitutu za celulozo in papir v Ljubljani organizirali javno predstavitev dosežkov projekta.

Uvodno dobrodošlico udeležencem zaključnega dogodka je podal koordinator projekta, Gregor Čepon s Fakultete za strojništvo Univerze v Ljubljani, ki je povzel bistvo projekta LEAP, vloge sodelujočih projektnih partnerjev ter napovedal predstavitev rezultatov. Poudaril je, da v projektu “skušamo razviti zelo zmogljive embalažne rešitve, ki so sposobne prenesti težo različnih transportnih obremenitev, hkrati pa skušamo z uporabo invazivnih rastlin pri izdelavi te rešitve nasloviti tudi težavo s surovinami”.

V projektu so se projektni partnerji osredotočili na izdelavo vzdržljive zaščitne embalaže iz invazivnih tujerodnih rastlin, kot so japonski dresnik, orjaška in kanadska zlata rozga. Predstavili so zbirno točko v Mariboru, kjer so postavili tri različne zabojnike za zbiranje invazivnih rastlin, ki bodo uporabljene v postopku izdelave embalaže. Zamisel o izdelavi takšne embalaže se je porodila pred sedmimi oz. osmimi leti s sodelujočim projektnim partnerjem –  Gorenje. Želeli so izdelati embalažno rešitev na osnovi papirja. Proces izdelave učinkovite in trdne zaščitne embalaže je bil poln, tudi neuspešnih, poskusov za doseganja rezultatov. Sedanji rezultati omogočajo izdelavo zaščitne embalaže, ki jo je mogoče večkrat reciklirati in ponovno uporabiti. Poudarili so tudi učinkovitost in sposobnost izdelka pri absorpciji in blaženju pritiska in udarcev.

Zaključni prireditvi se je virtualno pridružil tudi norveški projektni partner, dr. Jawad Elomari, SINTEF AS, ki je predstavil postopek zbiranja biomase in podal trajnostno oceno prehoda z EPS embalaže na embalažo iz papirja. Izpostavil je, »postopek zbiranja biomase je bil v projektu LEAP očitno izboljšan, kar je razvidno tudi iz vzorčne primerjave.«

Dr. Urška Kavčič z Inštituta za celulozo in papir je predstavila razvoj zaščitne embalaže iz lignoceluloznih rastlinskih vlaken. Iz lokalno pridobljenih invazivnih rastlin so izdelali celulozna vlakna. Nadalje je razložila postopek, kako poteka proces od pridobivanja invazivnih rastlin do vlaken, učinkovitih za uporabo, in njihovo vlogo pri razvoju zaščitne embalaže.

Udeleženci, sedeči na stolih, spremljajo predstavitev, ki se odvija v ospredju na zaslonu.
© MKRR

Gregor Čepon s Fakultete za strojništvo Univerze v Ljubljani je predstavil e-info point in odprtokodni ekspertni sistem za razvoj papirne embalaže.  Ob tem je poudaril, da so sedaj » zbrana vsa znanja, ki so v ozadju procesa razvoja. Vse podatke in rezultate raziskav lahko s platforme prenesete na svoj računalnik in jih dodatno izboljšate.«

S strani projektnega partnerja Gorenje je dr. Aleš Mihelič predstavil izzive pri oblikovanju trajnostne embalaže iz papirja. Poudaril je, “da je bilo dosedanje sodelovanje Gorenja z drugimi deležniki neuspešno, saj so podjetja razvijala predvsem zaščitno papirno embalažo manjših velikosti, ki ni niti primerna niti učinkovita za prevoz in dostavo težjih elektronskih naprav, ki jih proizvaja Gorenje. S projektom LEAP je nastala učinkovita in trajnostna embalaža, ki so jo s projektnimi partnerji neutrudno preizkušali in izboljševali vse do sedanjih rezultatov.

V projektu LEAP sodelujejo Fakulteta za strojništvo Univerze v Ljubljani kot nosilec projekta in projektni partnerji Inštitut za celulozo in papir, Gorenje gospodinjski aparati, d. o. o., Surovina in SINTEF AS z Norveške.

VIR: Projekt LEAP

Zaključna konferenca projekta NEKSTEP

17. april 2024 – V Lipici je v okviru projekta Korak naprej za mlade v manj dinamičnih okoljih (NEKSTEP) potekala zaključna konferenca. Projekt, ki je sofinanciran s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma v okviru programa Izobraževanje – krepitev človeških virov, je namenjen lajšanju prehoda mladih v zaposlitev.

Udeležence je v vlogi gostiteljice nagovorila Marjeta Stepančič Slavec, direktorica Ljudske univerze Sežana. Rezultate projekta so v prvem delu konference predstavili Sanda Božeglav, predstavnica projektnega partnerja Ljudska univerza Sežana, Bojan Mevlja, predstavnik projektnega partnerja Središče Rotunda ter Tina Rožac in Ksenija Zečević, predstavnici nosilca projekta Ljudska univerza Koper, ki sta predstavili tudi vlogo norveškega projektnega partnerja International Development Norway v projektu. V okviru projekta NEKSTEP je na delavnicah na temo karierne orientacije in podjetništva sodelovalo več kot 500 mladih v Obalno-kraški regiji, nudili pa so jim tudi osebna svetovanja. Dodana vrednost projekta so bila predavanja in delavnice za svetovalce, ki delajo z mladimi. Spoznali so lahko značilnosti sodobnih mladih (česa si želijo od odraslih, kako se jim odrasli lahko približajo ipd.), kako voditi pogovor z mladimi ob upoštevanju čustvene regulacije in kako se mladim približati s pomočjo kreativnih metod. Prvi del konference je zaključila Particija Horvat iz podjetja Makro 5 gradnje, ki je predstavila primer dobre prakse sodelovanja z mladimi s Srednje tehniške šole Koper, ki so na hekatonu predstavili zmagovalno rešitev digitalizacije gradbeništva.

5 udeležencev okrogle mize

© MKRR

Drugi del konference je predstavljala okrogla miza, na kateri so udeleženci razpravljali o vstopu mladih na trg dela in razmišljali o lastnostih sodobnih mladih, ki gradijo svojo kariero. Na okrogli mizi so sodelovali Vladimir Popovič, vodja Območne službe Zavoda RS za zaposlovanje v Kopru, Nassim Djaba z Impact Hub Ljubljana, Neva Strel Pletikos iz Centra za osebno rast Koper in Ula Stepančič z Zavoda Scale with US. Nassim Djaba je izpostavil: »Na zaposlitvenem razgovoru mladi vprašajo, kakšne vrednote ima delodajalec /…/ Danes so delodajalci tisti, ki morajo dobro predstaviti delo, da bodo mladi pripravljeni vsak dan 8 ur svojega časa investirati pri njih.«. Vladimir Popovič je poudaril, da ZRSZ že dela v smeri ozaveščanja delodajalcev, da se tudi sami aktivirajo in raziščejo nove načine pridobivanja kadrov, saj ustaljeni načini niso več dovolj. Neva Pletikos Strel, sicer dolgoletna svetovalna delavka na osnovi šoli, zdaj pa samostojna podjetnica, je poudarila, da imajo mladi veliko informacij, tudi o poklicih, a jim včasih zmanjka veščin, da bi jih prenesli v prakso. »Zelo dolgo delujejo suvereni, ‘stisne jih’ tik pred odločitvijo,« je še dodala. Ula Stepančič, uspešna mlada podjetnica, je mladim svetovala: »Ne smete biti tiho, upajte si vprašati, pojdite po pomoč, ko jo potrebujete,« in izpostavila še ključno vlogo mentorja, ki te vodi in usmerja na poti. Mentorstvo je bilo nasploh rdeča nit, h kateri so se vračali vsi sogovorniki okrogle mize.

Žan Papič je povezoval konferenco in moderiral okroglo mizo, ob dobršni meri smeha pa je dogodek sklenil še s stand up nastopom.

Vir: LU Koper

 

Zaključna konferenca projekta RESPO-VI

15. april 2024 – V okviru projekta Razvoj kompetenc z ekspertnim sistemom za podporo odločanju v visokošolskem izobraževanju (RESPO-VI) je v Ljubljani potekala zaključna konferenca. Projekt, ki je sofinanciran s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma, izboljšuje kompetence STEM študentov (STEM – Science, Technology, Engineering and Mathematics) ob uporabi aplikacije RESPO-VI ter usposablja izobraževalno osebje za spremljanje razvoja kompetenc pri študentih.

V uvodnih nagovorih so prof. dr. Milena Horvat, dekanja Mednarodne podiplomske šole Jožefa Stefana, dr. Aida Kamišalić Latifić, državna sekretarka z Ministrstva za digitalno preobrazbo in Jadranka Plut, vodja Nosilca programa na Ministrstvu za kohezijo in regionalni razvoj, poudarile pomen vlaganja v človeške vire v času hitro napredujoče se družbe in digitalnih tehnologij.

V nadaljevanju sta prof. dr. Aleksander Zidanšek z Mednarodne podiplomske šole Jožefa Stefana, ki nastopa v vlogi nosilca projekta in dr. Bojan Cestnik, predstavnik projektnega partnerja Temida d.o.o., izpostavila ključne rezultate projekta, s poudarkom na spletni aplikaciji RESPO-VI in 10 opredeljenih kompetencah STEM študentov.

moški kaže na platno in predstavlja vsebino© MKRR

Konferenca se je zaključila z okroglo mizo, na kateri so prof. dr. Aleksander Zidanšek, dr. Bojan Cestnik, Darko Kovačič, predstavnik projektnega partnerja Mednarodnega instituta za implementacijo trajnostnega razvoja – MIITR iz Maribora in na daljavo še dr. Alenka Temeljotov-Salaj s sodelavkama s strani projektnega partnerja z Norveške, Norwegian University of Science and Technology, govorili o prihodnjih trendih s področja izobraževalnih tehnik in razvoja kariere v visokošolskem izobraževanju ter poudarili pomen usmerjanja študentov za njihov boljši napredek in delo. Spletna aplikacija RESPO-VI to omogoča, ključno je tudi izobraževanje profesorjev za njeno optimalno uporabo.

trije moški se pogovarjajo za mizo

© MKRR

Zaključni dogodek projekta VIS A VIS

15. april 2024 – V Ljubljani je potekala zaključna konferenca projekta Podpora strokovnim delavcem v izobraževanju in zaposlovanju na področju avtizma (VIS A VIS), ki je podprt s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma.

Uvodni pozdrav na konferenci Podpora strokovnim delavcem v izobraževanju in zaposlovanju na področju avtizma je podala vodja projekta, Sabina Korošec Zavšek z Zveze nevladnih organizacij za avtizem Slovenije, ki je v svojem govoru poudarila pomembnost “vzpostavitve učinkovitega modela podpore vsem deležnikom na vseh ravneh izobraževanja in zaposlovanja za izboljšanje pogojev poučevanja in zaposljivosti oseb z avtizmom”.

Sabina Korošec Zavšek z Zveze nevladnih organizacij za avtizem Slovenije med govorom na odru za govorniškim pultom.
© MKRR

Mag. Marko Koprivc, državni sekretar, pristojen za kohezijsko politiko, je v uvodnem govoru poudaril, “da je pomoč osebam z avtizmom na ravni države žal pomanjkljiva, zato projekt VIS A VIS vzpostavlja model povezovanja deležnikov na lokalni in nacionalni ravni ter povečuje kompetence učiteljev, izvajalcev usposabljanj in oblikovalcev politik“. V nadaljevanju je izpostavil, “da je za dvig kvalitete življenja in vključujočo družbo treba zagotoviti socialno in ekonomsko enakost vseh posameznikov. S tovrstnim projektom verjamemo, da smo opolnomočili tako strokovne delavce kot osebe z avtizmom in odprli možnosti integracije v skupnost.”

Mag. Marko Koprivc med uvodnim govorom na odru za govorniškim pultom.
© MKRR

Na današnji zaključni konferenci so projektni partnerji predstavili svojo vlogo v projektu in dosežke projekta. V okviru projekta so opravili raziskavo na področju pogostosti avtizma v Sloveniji, prvo tovrstno pri nas. Eden od ciljev je bil pridobiti podatke o številu oseb z avtizmom glede na starost, spol in regijo bivanja. Izvedli so tudi raziskavo o potrebah strokovnih delavcev, zaposlenih v vzgoji in izobraževanju, po dodatnih znanjih s področja avtizma. Na podlagi rezultatov in ob podpori norveškega partnerja so razvili nove prakse poučevanja in učenja za delo in življenje oseb z avtizmom.

V drugem delu dogodka je potekala okrogla miza, na kateri so skozi izkušnje in primere dobre prakse naslovili področje zaposlovanja oseb z avtizmom. Na okrogli mizi so sodelovali Franci Pliberšek, direktor podjetja MIK, d. o. o., ki je skozi pogovor predstavil svojo izkušnjo v vlogi delodajalca, ter Olav Helland in Luka Tešić, posameznika z avtizmom, ki sta predstavila svojo izkušnjo ob zaposlitvi. Pogovor sta moderirali Ksenija Bratuš Albreht in Barbara Zupančič z Zavoda za rehabilitacijo in izobraževanje Šentprima.

Udeleženci okrogle mize na odru med pogovorom.
© MKRR

Sledila je predstavitev Priročnika za delo z osebami z avtizmom od predšolske vzgoje do zaposlitve, v katerem so vsebine, namenjene strokovnim delavcem v predšolski vzgoji, osnovnošolskem izobraževanju, višjem strokovnem in visokošolskem izobraževanju.  V priročniku je zajet tudi sklop, ki naslavlja duševno zdravje pedagoških delavcev, in sklop, namenjen podpori delodajalcem pri zaposlovanju oseb z avtizmom.

Barbara Zupančič, univ. dipl. psih., iz zavoda Šentprima je sklenila konferenco s predavanjem, v katerem je izpostavila predvsem različne vrste predsodkov in (ne)zavednih diskriminacij.

V projektu sodelujejo Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije kot nosilec projekta ter projektni partnerji Šentprima – zavod za rehabilitacijo in izobraževanje, Alma Mater Europaea – Evropski center, Maribor, OŠ Kozara Nova Gorica, MIK, d. o. o., in norveški Fjæran-Granum’s Top Competence Service.

VIR: VIS A VIS

Koroška za mlade, mladi za Koroško

12. aprila 2024 –  Na Ravnah na Koroškem je potekal zaključni dogodek projekta Koroška mreža podpornega okolja za mlade (KOR-NET), ki je sofinanciran s strani Norveškega finančnega mehanizma. Projekt, ki je v prvi vrsti namenjen mladim, se zavzema za večjo podporo, boljšo izobrazbo in vključujoče socialno okolje preko enake dostopnosti mladih do IKT storitev v koroški regiji.

S srečanjem, ki so ga spremljale poučne delavnice za mladino in okrogla miza z različnimi deležniki državnega ter regionalnega mladinskega sektorja, je projektna ekipa zaokrožila dobri dve leti dela na projektu. Javnosti so predstavili tudi zbornik dobrih praks na področju mladinskega dela »Model aktivne participacije: skupnost za mlade, mladi za skupnost.«

Občinstvo sedi v dvorani in posluša govorce na okrogli mizi.
© KOR-NET

Model aktivne participacije: učimo se od najboljših

Rdeča nit zaključnega dogodka je bila prihodnost mladinskega dela na Koroškem, ki je dobilo s projektom KOR-NET nov zagon in ki ga velja po ocenah zbranih ohranjati tudi v prihodnje. Po uvodnih pozdravih Žarka Tomšiča, direktorja Dravita (nosilec projekta), in Sturle Bjerkakerja, Bjerkaker LearningLab (norveški partner), je zbrane nagovorila Viktorija Barbič, direktorica A. L. P. Peca. Predstavila jim je zaključno publikacijo projekta, “Model aktivne participacije”, ki nosi pomenljiv podnaslov: “Skupnost za mlade, mladi za skupnost.

V zborniku je ekipa zaokrožila glavna dognanja ob izvajanju svojih raznolikih projektnih aktivnosti. Model med drugim povzema ugotovitve obširne raziskave o potrebah koroške mladine, ki je potekala v obliki delavnic in anket ter je zajela kar 10 % vseh mladih (starih med 14 in 29 let) v regiji. Prav tako so v izdanem delu predstavili dobre prakse mladinskega dela doma in v tujini, ki jih je ekipa spoznavala na svojih terenskih obiskih. V zaključnem delu publikacije, ki cilja na nadaljnjo aktivacijo koroškega mladinskega sektorja, so temeljito (p)opisane tudi projektne ideje, primerne za domačo regijo.

Vsi razen ene gospe v občinstvu sedijo in poslušajo gospo, ki stoji.
© KOR-NET

Projekt sooblikujejo Javni zavod Dravit Dravograd, zavod za šport, turizem, kulturo in mladinske dejavnosti, pod katerega spada Mladinski center Dravograd, kot nosilec projekta in projektni partnerji Koroški mladinski kulturni center Kompleks, slovenjgraški zavod SPOTUR s tamkajšnjim MKC Slovenj Gradec, ter kot predstavnici gospodarstva Območna obrtno-podjetniška zbornica Ravne na Koroškem in podjetje A. L. P. PECA, ter norveški partner Bjerkaker LearningLab.

VIR: KOR-NET

Podporo za trajnostno upravljanje območja Jelovice izkazali župani petih občin

11. april 2024 – V Kranju so župani petih gorenjskih občin, ki si delijo območje predalpske kraške planote Jelovice, podpisali pismo podpore o njenem Modelu upravljanja. Vizija ohranjanja in razvoja tega območja je zadnji dve leti nastajala v okviru projektu JeloviZA.

Župan Bohinja, Jože Sodja je ob podpisu pisma podpore trajnostnemu razvoju Jelovice poudaril, da je bil ta “podpis potreben in nujen in da je prav, da smo to naredili. Namen podpisa je, da “Jelovica ostane skrivnostna, zelena in ostane za ljudi, ki bodo znali z njo gospodariti”.

Podžupan Mestne občine Kranj, Janez Černe, je poudaril dober primer sodelovanja med občinami in partnerji. Marko Gasser, župan občine Železniki, je izpostavil, da bo potrebno Model upravljanja implementirati tudi v praksi, predvsem pa je poudaril pomembnost usmerjanja ljudi na obrobna območja Jelovice. Podpis podpore sta podpisala tudi župan občine Radovljica, Ciril Globočnik, in v imenu župana občine Bled, Alenka Dolinar.

Predstavniki občin za mizo na odru.
© JeloviZA

Jelovica sodi med najbolj raznolike in dobro hranjene dele slovenske narave. Zaradi človeških dejavnosti in podnebnih sprememb se območje Jelovice in njeni prebivalci srečujejo z naravnimi ujmami, ki jih lahko omilimo in zmanjšamo njihov vpliv z ustreznim upravljanjem območja. Partnerji projekta so v okviru projekta JeloviZA izvajali aktivnosti za obnovo gozdov, ki je vključevala sadnjo več kot 24 tisoč novih dreves, in iz gospodarske rabe izključili 30 habitatnih dreves in s tem izboljšali pestrost življenjskega prostora živalskim vrstam. Namestili so 25 novih gnezdilnic za sove kozače in prvič izvajali monitoring divjega petelina, s pomočjo telemetrije na Jelovici. Pomemben del projekta so predstavljala tudi izobraževanja, delavnice in vodeni ogledi različnih interesnih skupin, ki so bili namenjeni tudi razpravi in izmenjavi mnenj o prihodnosti Jelovice. V vseh teh aktivnostih je sodelovalo več kot 140 ljudi.

Projekt je pomemben tudi skozi vidik krepitve sodelovanja različnih sektorjev na lokalni in nacionalni ravni v povezavi s prebivalstvom in predstavlja pomembna izhodišča za bolj povezan pristop k nadaljnjemu upravljanju območja z vizijo skupnega reševanja izzivov in iskanja rešitev.

Na začetku dogodka so ključne rezultate projekta predstavili Metod Rogelj, Zavod RS za varstvo narave, OE Kranj, dr. Irena Mrak, Zavod za gozdove Slovenije, Kristina Stakne, vodja projekta iz CIPRE Slovenija, Anita Pokorn Oman, Razvojna agencija Sora, in Andraž Valcl iz Občine Železniki.

Udeleženci spremljajo okroglo mizo v osredju dvorane.
© JeloviZA

Rdeča nit projekta je povezovanje,” je poudarila Kristina Stakne iz CIPRE Slovenija, društva za varstvo Alp, ki je tudi nosilec projekta JeloviZA. Kot je povedala, so na študijskem obisku v Avstriji spoznali, kako pomembno je upravljanje in da se upravljalec dobro poveže s tradicijo ter lokalno kulturo. Da bi spoznanja prenesli na deležnike, ki živijo in delujejo na območju Jelovice, so pripravili delavnice interpretacije dediščine in turizma v gozdnem prostoru.

Kot je povedal Andraž Valcl iz Občine Železniki, je Jelovica zelo enotno geografsko območje, ampak administrativno zelo razdrobljeno. Težave, ki se pojavljajo, so povsod enake, zato je smiselno, da občine rešitve iščejo skupaj. “Želja je, da se vzpostavi neki stalni stik oziroma komunikacija,” je dodal.

Metod Rogelj iz Zavoda RS za varstvo narave je povedal, da so v okviru projekta iskali rešitve za različne težave, se pogovarjali z ljudmi, kaj koga moti in kaj si na območju Jelovice v prihodnje želijo ter česa ne. Poudarili so pomen sodelovanja, ohranjanja miru in usmerjanja obiska. “Jelovica nikoli ne bo rezervat. To tudi ni želja. Vedno bodo na Jelovici določene dejavnosti, ampak morajo biti usmerjene, da bo dobro za obiskovalce, naravo, lastnike in domačine,” je pojasnil.

Na dogodku je potekala tudi zanimiva okrogla miza, kjer je Gašper Kleč, v. d. direktorja Razvojne agencije Sora, izpostavil, “da je projekt JeloviZA vzorčen primer, kako lahko raznoliki partnerji sodelujejo in rešujejo skupen izziv, zato je še toliko pomembneje, da so k projektu aktivno pristopile tudi občine, predvsem pa da se zastavljeno delo nadaljuje v smislu predlaganega posvetovalnega organa za Jelovico“.

Brigita Oblak, Zavod za gozdove Slovenije, OE Bled, je predstavila izzive upravljanja z gozdovi glede na podnebne spremembe in zaskrbljujoče prognoze glede lubadarja, ki velja za enega najpomembnejših biotskih škodljivih dejavnikov v naših gozdovih. “Povprečno na območju gozdno gospodarske enote Jelovice v povprečju na leto posekamo okrog 30.000 m3 lesa, v letih 2019 in 2020, ko je udaril vetrolom in nato še podlubniki, pa je bilo na leto posekanih kar 180.000 m3. Zato je še toliko pomembneje, da krepimo gozd in smo v projektu JeloviZA s sadnjo tradicionalnih drevesnih vrst, značilnih za Jelovico, kot so bukev, jelka in gorski javor, povečali njeno odpornost na vremenske ujme in druge posledice podnebnih sprememb,” je izpostavila.

Skupinska fotografija udeležencev dogodka.
© JeloviZA

Projekt JeloviZA, ki je podprt s sredstvi Finančnega mehanizma EGP, soustvarjajo Razvojna agencija Sora, Zavod za varstvo narave, Zavod za gozdove Slovenije, Občina Železniki, CIPRA International in nosilec projekta, CIPRA Slovenija.

VIR: Razvojna agencija Sora

Letni sestanek z državami donatoricami

11. april 2024 – V Sloveniji je potekal šesti letni sestanek z državami donatoricami v aktualnem obdobju izvajanja Norveškega finančnega mehanizma in Finančnega mehanizma EGP. Letni sestanek je organizirala Nacionalna kontaktna točka.

Srečanja se je udeležila številčna zasedba domačih in tujih predstavnikov. Na slovenski strani so sodelovali predstavniki Nacionalne kontakte točke, Nosilca programa, Organa za potrjevanje, Revizijskega organa in Sklada za civilno družbo. Države donatorice so zastopali predstavniki Ambasade Kraljevine Norveške v Budimpešti, Veleposlaništva in stalnega predstavništva Islandije na Dunaju, norveškega MZZ in Urada za finančne mehanizme.

Udeleženci so na letnem sestanku potrdili Kombinirano strateško in letno poročilo za leto 2023, pregledali napredek pri izvajanju programov in skladov ter aktivnosti in pobude v okviru bilateralnega sodelovanja.

Predstavniki projektov Zeleni Pingvin in Think XR so predstavili izvajanje in rezultate obeh projektov, ki se izvajata v okviru programa Izobraževanje – krepitev človeških virov. Udeleženci letnega sestanka so podrobneje spoznali digitalno platformo Zeleni Pingvin in opremo za virtualno in navidezno resničnost, ki jo v okviru projekta Think XR uporabljajo pri uvedbi novih izobraževalnih programov.

Skip to content